Aloe Vera Faedah Kesihatan dan Bagaimana ia Boleh Meningkatkan Kesejahteraan Anda

Aloe Vera Faedah Kesihatan dan Bagaimana ia Boleh Meningkatkan Kesejahteraan Anda

Aloe vera adalah tumbuhan yang paling popular yang kebanyakan orang di rumah mereka. Tetapi ia bukan sahaja loji yang elegan dan hiasan. Ia daun hijau berair mengandungi gel yang mempunyai ciri-ciri perubatan mujarab. Mari kita lihat beberapa faedah kesihatan lidah buaya dan bagaimana anda boleh menyembuhkan diri sendiri secara semula jadi dengan tumbuhan ini.

Konjunktivitis
Konjunktivitis, atau mata merah jambu berlaku apabila konjunktiva, membran yang jelas yang meliputi bahagian putih mata anda dan permukaan dalaman kelopak mata anda menjadi radang. Gejala-gejala boleh termasuk kemerahan, gatal, pembakaran kecil atau rasa pedih dan keluar dari mata. Keadaan ini amat mudah berjangkit dan juga boleh dengan mudah dipindahkan dari satu mata kepada yang lain. Ia adalah sangat penting bahawa anda merawat jangkitan ini dengan seberapa segera yang mungkin. Aloe vera mempunyai antibiotik semulajadi, astringen dan hartanah membekukan. Membuat kompres mata dengan jus boleh membawa kelegaan yang amat diperlukan. Untuk melegakan kesakitan dan kemerahan konjunktivitis, anda boleh sapu sedikit gel aloe pada penutup atas dan bawah anda.

BUASIR
Buasir, juga dikenali sebagai buasir adalah keadaan kulit yang menyebabkan bengkak dan radang urat di kawasan rektum dan dubur anda. Ini boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti meneran semasa membuang air besar, sembelit, duduk untuk jangka masa yang lama dan jangkitan dubur. Gejala-gejala yang dikaitkan dengan buasir boleh termasuk sakit rektum, gatal-gatal dan pendarahan semasa membuang air besar. Aloe boleh menyediakan penyejukan dan sensasi yang menenangkan apabila digunakan ke atas tisu hemoroid. Dan kerana ia adalah anti radang semulajadi, aloe gel akan membantu mengurangkan kesakitan dan bengkak buasir.

Selaran matahari
Selaran matahari berlaku apabila tahap pendedahan kepada matahari atau satu lagi sumber cahaya UV melebihi keupayaan pigmen pelindung badan anda (melanin) untuk melindungi kulit anda. Kemerahan yang sering dicirikan dengan selaran matahari disebabkan oleh bengkak dan tersumbat kapilari yang membekalkan darah ke kulit anda. Lidah buaya kadang-kadang dipanggil "The Burn Plant" kerana ia telah digunakan secara tradisional untuk merawat luka terbakar dalam apa jua bentuk. Atas sebab ini, ia adalah satu kaedah yang sangat baik untuk penyembuhan kulit terjemur. Ia merupakan pelega kesakitan yang amat berkesan kerana ia mengandungi asid salicyclic, ejen sakit pembunuhan yang sama dijumpai di dalam aspirin. Lignins, satu lagi sebatian kimia yang terdapat dalam tumbuhan meningkatkan peredaran darah dan boleh membantu mempercepatkan proses penyembuhan untuk selaran matahari.

KANSER
Mungkin pembangunan yang paling penting untuk penyelidikan lidah buaya telah ia berpotensi untuk merawat kanser. Kajian ini telah dijalankan bagi tempoh 30 tahun yang lalu dan ia telah mendapati bahawa aloe mengandungi beberapa bahan kimia yang boleh meningkatkan tindak balas sistem imun anda untuk antigen. Antigen zarah asing dalam badan yang boleh menyebabkan jangkitan. Kilang aloe mempunyai 23 polisakarida yang berfungsi sebagai stimulator. Ini stimulator membantu mengawal pelbagai gangguan sistem imun dan penyakit. Aloe juga mengandungi Lectin dan emodines. Ini adalah bahan kimia anti tumor yang boleh membantu memusnahkan tumor kanser malignan. Apabila terdapat antigen di dalam badan anda, sel-sel darah putih adalah yang pertama untuk bertindak balas dengan menyerang zarah asing. Kajian telah mendapati bahawa penggunaan lidah buaya meningkatkan tindakan sel-sel darah putih dan ini adalah sangat penting dalam memerangi kanser.

Aloe vera, supaya ia benar-benar memberi faedah kepada badan atau adakah ia hanya satu penipuan? Manusia telah menerima manfaat lidah buaya untuk beribu-ribu tahun. Ia adalah sifat-sifat penyembuhan telah diketahui sejak zaman purba dan sehingga kini, houseplant biasa ini telah berdiri ujian masa. Fakta atau fiksyen? Mitos atau ubat? Anda menjadi hakim.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar