Rawatan kuku Kulat - Keputusan Cepat Untuk Rawatan Kulat Nail

Rawatan kuku Kulat - Keputusan Cepat Untuk Rawatan Kulat Nail

Kulat kuku adalah jangkitan kuku yang disebabkan oleh sekumpulan kulat dipanggil dermatophytes. Nama perubatan untuk jangkitan ini adalah onychomycosis. Walaupun kulat adalah tanggungjawab utama untuk menjangkiti kuku, yis dan kulat juga boleh menyebabkan keadaan ini. Organisma ini tidak memerlukan cahaya matahari untuk terus hidup.

Kulat kuku adalah lebih biasa di kalangan orang tua daripada golongan muda, dan di kalangan lelaki berbanding wanita. Lebih daripada 30 juta orang menderita dengan keadaan ini. Ada orang yang tidak mengganggu untuk mempunyai masalah yang dirawat, dengan anggapan bahawa tidak ada rawatan.

Terdapat beberapa rawatan yang telah terbukti berkesan dalam menyingkirkan jangkitan kulat. Walaupun jangkitan ringan dengan baik dirawat oleh over-the-kaunter produk yang berbeza dan juga rawatan rumah berkesan, ubat-ubatan yang ditetapkan dan rawatan laser adalah yang terbaik untuk jangkitan yang lebih serius.

Sebelum kita pergi untuk rawatan, anda mesti tahu bahawa penawar terbaik untuk jangkitan kulat kuku adalah pencegahan. Anda harus mengambil semua langkah yang perlu untuk mengelakkan jangkitan itu di tempat yang pertama. Ini bermakna anda perlu mengambil makanan yang sihat untuk meningkatkan sistem imun anda, memastikan kebersihan yang betul untuk menjauhkan diri daripada mikroorganisma berbahaya yang menyebabkan jangkitan ini dan mendedahkan diri anda kepada cahaya matahari yang mencukupi. Jangan memakai kasut yang sangat ketat dan menukar sarung kaki anda dengan kerap. Ia juga penting untuk membersihkan tangan dan kaki anda dan mengeringkannya dengan betul selepas pembersihan. Menggunakan serbuk pada tangan dan kaki juga membantu dalam melindungi mereka.

Ubat rumah untuk jangkitan kulat termasuk cuka dan minyak pokok teh. Minyak pati lain seperti minyak serai dan minyak lavender juga digunakan. Semua bahan-bahan ini diketahui mempunyai ciri-ciri antiseptik dan anti-kulat yang membolehkan mereka untuk memusnahkan kulat yang menjangkiti kuku anda. Ubat-ubatan ini digunakan terus di atas kulit. Ia juga baik untuk mengurangkan kuku anda dengan betul untuk memastikan kesan maksimum ubat-ubatan ini.

Over-the-counter produk juga dikenali untuk melawan jangkitan kuku. Walau bagaimanapun, terdapat banyak produk yang berbeza yang ditawarkan hari ini. Ia akan menjadi pilihan yang baik untuk melakukan kajian menyeluruh dan membeli produk yang benar-benar berfungsi.

Ubat-ubatan juga ditetapkan oleh doktor untuk menyembuhkan jangkitan kulat kuku. Ini adalah rawatan yang mahal, dan diketahui mempunyai beberapa kesan sampingan seperti kerosakan hati. Atas sebab ini, ramai orang mengelak daripada menjalani rawatan ini.

Rawatan laser juga sedang ditawarkan hari ini untuk memusnahkan kulat di kuku. Sinar laser pertama kali digunakan untuk merawat mata, dan sejak itu mendapati pelbagai kegunaan lain. Rawatan ini tidak mempunyai kesan sampingan dan tidak menjejaskan kulit anda. Ia berfungsi pada kawasan yang dijangkiti untuk membasmi kulat. Jika jangkitan telah menjadi lebih teruk, atau jika anda mencari satu kaedah yang cepat timbul, rawatan laser adalah pilihan yang terbaik. Walau bagaimanapun, terapi laser juga yang paling mahal daripada semua pilihan dan tidak dilindungi oleh insurans perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar